Dieta wegańska – obalamy najpopularniejsze mity

0
1019

Dieta wegańska to jedna z najbardziej kontrowersyjnych diet. Wiele osób, które już od dłuższego czasu nie jedzą żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego, mogą zgodnie powiedzieć, że jest całkowicie zdrowa i warto z niej skorzystać. Nie można jednak pominąć opinii wielu dietetyków i lekarzy, którzy twierdzą, że nie każdy powinien przechodzić na dietę wegańską. Jak jest naprawdę? Co zrobić, aby dieta pudełkowa była całkowicie zdrowa?

Dieta wegańska i popularne mity

Dieta wegańska to dieta, której zasady przewidują wykluczenie wszelkich produktów pochodzenia zwierzęcego, co sprawia, że jest źródłem wielu kontrowersji. Liczne mity na jej temat sugerują, że weganie mają problemy zdrowotne, które są bezpośrednio związane ze sposobem odżywiania. Podstawowymi zagrożeniami mają być niedobór białka i mikroelementów, które znajdują się tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego. Powszechnie twierdzi się również, że dieta wegańska nie jest efektywnym planem żywieniowym dla osób, które są aktywne fizyczne. To jednak nie prawda, czego przykładem jest np. dieta pudełkowa z dowozem. Stosując dietę pudełkową w wersji wegańskiej, możemy mieć pewność, że będzie ona zbilansowana i dostarczy nam wszystkich najpotrzebniejszych składników odżywczych.

Dieta wegańska a białko

Jednym z największych mitów na temat diety wegańskiej jest to, że nie dostarcza organizmowi potrzebnej ilości białka.  Co prawda białko pochodzenia roślinnego jest mniej wartościowe niż białko zwierzęce, z racji tego, że składa się z około 20 aminokwasów, natomiast roślinne zawiera jedynie 8-9 aminokwasów. Nie oznacza to jednak, że odpowiednio dostosowana dieta wegańska nie dostarczy nam wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Najlepszymi źródłami białka na diecie wegańskiej są soja, tofu, warzywa strączkowe, orzechy, nasiona i produkty zbożowe.

Weganie często cierpią na niedobór wapnia

tofu

To również bardzo powszechny mit, który nie jest prawdziwy. Przede wszystkim zauważyć, że wiele produktów roślinnych zawiera wapń i dzięki odpowiednim połączeniu produktów możemy zapewnić organizmowi jego odpowiednią ilość. Produktami, które dostarczają najwięcej wapnia i mogą być spożywane na diecie wegańskiej, są: mleko sojowe, tofu, orzechy brazylijskie, nasiona sezamu, jarmuż, brokuły i migdały. Spożywania wapnia nie powinniśmy zaniedbywać, ponieważ jest budulcem kości i zębów oraz reguluje gospodarkę kwasowo-zasadową organizmu. Catering dietetyczny zapewnia swoim klientom szeroki wybór diet, w tym również dietę wegańską, która zawiera wszystkie mikroelementy w odpowiednich proporcjach.

Weganie muszą bardzo dbać o codzienną dietę i regularnie się badać

Akurat ten mit jest częściowo prawdą, jednak nie dotyczy jedynie wegan. Każdy, niezależnie od tego, czy spożywa mięso, czy nie, powinien regularnie przechodzić profilaktyczne badania i uważnie wybierać produkty, które spożywa w codziennej diecie. Weganie zmogą być nieco bardziej narażeni na choroby będące efektem niedoborów żelaza lub witaminy B12, jednak za to są mniej narażeni na otyłość, choroby serca i układu krążenia – w przeciwieństwie do osób regularnie spożywających mięso.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ