Kiedy rozszerzać dziecku dietę?

Aby nie zaszkodzić dziecku przez zbyt wczesne podanie nowego pokarmu, warto stosować się do zaleceń umieszczonych w kalendarzu rozszerzania diety dziecka.

Wprowadzanie nowych pokarmów

Już po 6 miesiącu życia można zacząć wprowadzać do diety dziecka nowe produkty, które będą bogate w witaminy, sole mineralne oraz większą dawkę energii. Na początek należy pamiętać, że nie powinno się mieszać ze sobą kilku smaków. Pojedyncze produkty pozwalają ocenić rodzicowi, czy dziecko nie jest czasem na dany produkt uczulone. Wysypka może świadczyć o reakcji alergicznej na konkretny pokarm, więc należy obserwować dziecko po podaniu mu nowego produktu. Najlepiej karmić łyżeczką i rezygnować stopniowo z butelki. Jeśli chodzi o ilość nowego pokarmu, to na początek powinna to być tylko jedna łyżeczka, a po paru dniach można zwiększyć porcję, jeśli nie wystąpiły żadne skutki uboczne. Z kolei konsystencja produktów dla niemowląt powinna być lekko płynna i gładka, czyli łatwa do przełknięcia. Duże kawałki mogą spowodować zadławienie.

Dziecko może być negatywnie nastawione do nowości, więc najpierw wybierajmy neutralne i słodkie warzywa. Nowego pokarmu lepiej nie wprowadzać, gdy dziecko jest zmęczone, rozdrażnione czy też ma gorszy dzień. Rozszerzanie diety najlepiej przeprowadzać na dziecku zdrowym i głodnym. Podajemy 4 zwykłe posiłki i jeden nowy.

Kiedy i jakie produkty podawać?

6 miesiąc życia – rozszerzanie diety za pomocą marchewki, ziemniaków oraz jabłek

7 miesiąc – różnorodne warzywa typu pietruszka, seler, cukinia i zielony groszek; można też wprowadzić zupki z gotowanych warzyw oraz niewielką ilość glutenu w postaci kaszek i kleików
zbożowych; dziecko może także poznać smak mięsa króliczego czy indyczego

8 miesiąc – ryba morska, połowa żółtka, ryż, buraki, banany, śliwki oraz zioła typu kminek, koper i majeranek

9 i 10 miesiąc – szpinak, bakłażan, natka pietruszki, fasola, pomidor, biszkopt, jajko, twarożek, jogurt naturalny

11 i 12 miesiąc – kiszona kapusta, ogórek, czosnek, papryka, niewielka ilość soli, cynamonu i kolendry; można też włączyć cytrusy i miód

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ